torsdag 10 februari 2011

Forska om väder



Väder
Vad är/var det för väder idag/i morgon/i går..?
Vilket väder är/var det i Borlänge/i Sverige eller i andra länder?

Ta reda på information som hjälper dig i att berätta om vädret för en specifik plats. Sök på Internet och beskriv så mycket du kan. Skriv ett meddelande och berätta vad du tycker om vädret. Beskriv med adjektiv och lämpliga ordval. Innan du börjar är det bra om du bestämmer plats och tidpunkt för din observation.

Tips på innehåll:
Soligt, molnigt, disigt, grått eller klart…
Varmt, svalt eller kallt…
Temperatur (+, - )oC.
Blåsigt, vindbyar, vindstilla, lugnt, bris…
Vindriktning (syd, nord, öst, väst)…
Nederbörd (regn, snö, hagel), duggregn, skurar, yrsnö…
Oväder (blixt och åska, storm…)
Bra eller dåligt (vad tycker du?)
Använd många adjektiv och jämför med andra platser med mera och träna på ord som beskriver väder.


Lycka till!
Magister Leffe

9 kommentarer:

  1. I går var vädret soligt men det var so kalt och det var ungefär -13oC. Förra helgen var vädret so mycket kalt och blåsigt .
    När vi tittar på karta, ser vi idag i Borlänge och städer runt är molnigt .
    Nu är vädret i Borlänge halvklart och temperatur är cirka -12oC, men i mitt land är det väder soligt, klart och ungefär 8 oC .

    SvaraRadera
  2. HEJ laffe.
    jag ska berätta väder i borlänge idag

    SvaraRadera
  3. God morgon !

    Idag är det måndag!

    Idag har det regnar lätt snöa nästan hela dagen ska vara väder Max -10° och min -14° i Börlänge.

    Fast inte lika som igår,
    vädret var soligt i går men det var kalt ungefär-11° till -14° hur såg ut igår ?

    om jag minns rätt före veckan det var jättemycket kallt och det fanns ochså mycket blåsigt,och snön yr .

    men jag minns inte riktigt hur mycket vädern -oC ------ Termometern visar inte alltid hur vädret känns utanför dörren.

    I alla fall om ni minns riktigt hur var vädret före veckan svara mig på denna blogger:
    http://sfi-leffe.blogspot.com/

    MVH
    en av eleverna
    från D3C

    SvaraRadera
  4. Gott Hjärtans dag!

    Vädret i Borlänge i "Hjärtans dag" Den 14 februari minus-18C grader imorse och det är kallt också mycket snö.
    Efter kl.13:00 grader är cirka-11C och litet sol. På kvällen är kallt igen grader är ungefär -14C.

    Hela veckan är kallt också har månen eller snön. Men på Lördag och söndag har solen på lunchoch temperatur är ungefär -7C till -22C.

    I Norra Sverige är jätte kallt men har soligt och i Södra Sverige har månen och snön.

    / D3a

    SvaraRadera
  5. Förra veckan, var det tungt snö och så blåsigt i Borlänge. Temperatur var minus 10 oC, men jag kände att det var -20 oC. Förra lördag tog jag bort snön framför min arbetsplats och det var mycket svårt och hårt.
    Igår fann jag att vädret i Korea är kallt i denna vinter. Det är onormalt kall och tung snö. Speciellt, förra helgen fanns det snö i nordöstra området i Sydkorea och det är cirka 100 cm höjd. Många människor var isolerade och det var svårt att köpa mat.
    Jag gillar vinter, men sommaren är den bästa.

    SvaraRadera
  6. Hej!
    Idag har vädret i Mogadishu, Somalia 28 grader. Det är mycket varmt men växlande molnighet.Jag tror att vädret i Somalia är bra jämfört med Sverige, men ibland föredrar jag den svenska vädret.

    Glad alla hjärtans dag.

    /D3b

    SvaraRadera
  7. Vädret i Borläge.
    Idag är den måndag. Det är kl.13.00. Nu är solen skiner och jette fin dag. Men temperaturen är kallt ca -12grader. Vind omkring väst.
    Imorgon är temperaturen som idag och det blir moligt.
    Måndag, februari 14,2011

    SvaraRadera
  8. Borlänge och kiruna
    På Tisdag, Torsdag och Fredag ska det vara soligt och klart i kiruna. Men på onsdag, väntas det bli monligt. Temperaturen ska vara mellan -25 och -29 grader.
    Borlänge kommer att vara soligt på all dagar och det är mellan -6 och -11 grader kallt.
    Om man jämför Borlänge med kiruna, Borlänge ska bli varmare än kiruna på den vecka. väderet i Borlänge kommer at vara blåsigare än kiruna. det är mellan 5-10m/s där som det är 1-4m/s i Kiruna. Vindriktning i borlänge är from ost eller sydöst. Det blåser from olika håll i Kiruna

    SvaraRadera
  9. Hej!
    Värdet i borlänge.
    Väder var dåligt i de före dagarnai borlänge.Igår det var soligt och kallt det var cirka (-20)0C i morgon men på efter midagen det var lite sör .Ideg det är monligt och svalt det är ungifär -11 0C på midagen men det ska bli -14 0C efter midagen och klart.I morgonen det ska bli delvis molnigt och ungifär -10 0c.
    Jag tycker att det är anstötlig
    för min son blir mycket sjuk och klä sig mycket.

    SvaraRadera

Här kan du lämna ett meddelande till din lärare. Obs! publicera med valet "övrigt" och ditt namn.