tisdag 4 januari 2011

Lucktext 1

Facit brand 1
Nu kan du rätta själv:

Om du vet vad du ska göra när det brinner
kanske du kan rädda både dig själv och andra. Alla bränder är små i
början. Det är då du kan släcka elden själv.
När du lägger en jacka över elden får elden inte
syre och slocknar. När du lägger snö på elden blir den
kall och slutar att brinna.
Det är mycket bra att ha en brandvarnare hemma.
Den fungerar dygnet runt och har ett mycket starkt ljud.
Det kan t.ex. börja brinna om någon glömt en rykande cigarett i
en askkopp eller om någon hängt kläder på ett element.
Lukta om du känner brandrök.
Stäng dörren om det börjar brinna i ett rum.
Spring ut från rummet. Häll aldrig vatten på elden.
Det kan explodera. Ring 112 och larma
brandkåren om du inte kan släcka elden själv.

4 kommentarer:

  1. här ska jag skriva ett litet meddelande.
    hoppas det är okej
    bra information och liten hemprov !
    det finns också många verb, sub , och adj,som jag tycker mycket om !

    mvh
    M Jama

    SvaraRadera
  2. Ja du Jama! Jag tycker att du är ett lysande exempel på hur ambitiös en sfi-elev kan vara. Fortsätt så, så kommer du långt i livet. :)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. hej magister Leffe!

    jag ska tacka för att du ge mig en
    bemyndigande min främtiden.
    (full power)

    jag ska gör mycket brasa på ock ska förtsätt så, som du var såg
    och ska pluga maycket hård!(rigorös)

    jag ska behållning din specialundervisning på denna hemsidan
    och jag ska tacka.

    några ord jag lånade mitt lexikon,.

    mvh
    Jama Klass D3C

    SvaraRadera

Här kan du lämna ett meddelande till din lärare. Obs! publicera med valet "övrigt" och ditt namn.