onsdag 27 oktober 2010

Japansk dikt



Skriv en haikudikt med fem stavelser på den första raden, sju stavelser på den andra raden och fem stavelser på den tredje och sista raden. Skriv i Word eller på papper. Du kan även lämna dikten som kommentar.

Haikudikt
Exempel 1:
(5) Fåglarna flyger
(7) från kalla svenska vintern.
(5) Jag vill följa med.
Okänd författare

Exempel 2:
(5) Bilarna tutar,
(7) när alla ska åka hem.
(5) Jag vill åka hem.
Leffe

Om du tyckte det var lätt kan du prova att skriva en tankadikt. En tankadikt fungerar likadant som en haikudikt, men med fem rader i stället. På de två sista raderna ska det vara sju stavelser på vardera rad.

Tankadikt
Exempel 1:
(5) Jag får syn på en
(7) jättevacker röd blomma.
(5) Jag går närmare
(7) och upptäcker att det är
(7) en tom cocacolaburk.
Okänd författare
.
Exempel 2:
(5) Alla har problem.
(7) En del har lätta problem,
(5) andra har svåra.
(7) Därför har alla problem.
(7) Alla har ständigt problem.
Leffe

Lycka till!
Magistern

44 kommentarer:

  1. Hej magister Leffe!
    Jag är Asos. Jag vill säga att jag är jätte lycklig för att du hjälper mig med att prata svenska.
    Jag lovar att jag ska försöka att åprata svenska och titta på tv (svenska tv:n)och lyssna på radio.
    Hälsningar Asos.

    SvaraRadera
  2. Hej,Leffe:
    Jag heter Lili.
    Jag tycker om att äta mat från havet.
    Jag tycker om att handla.

    SvaraRadera
  3. 5-Vill du följa mig
    7-Jag tycker mycket om dig
    5-Jag vill sova nu

    SvaraRadera
  4. Jag är väldigt arg,
    för att jag måste skriva
    poesi i klassen.

    SvaraRadera
  5. När man är vid liv.
    Önskar man i bland sin död.
    När man är vid liv.

    Vatten som porlar.
    Vinden blåseri mitt hår.
    Våren är kommen.

    SvaraRadera
  6. Ahmed Bashir (c3c)måndag, november 01, 2010

    Jag heter Ahmed.
    Jag saknar mitt vackra hem.
    Jag vill tillbaka.

    SvaraRadera
  7. Jag är fowsiyo.
    Från kalla somalia.
    Jag vill äta mat.

    SvaraRadera
  8. jag tycker om dig
    Vill du dricka öl med mig
    Vill du säga nej?
    jag har ett förslag i dag.

    SvaraRadera
  9. gammal damm. . .
    en groda språng i
    vatten sound

    SvaraRadera
  10. EunMee, C3C

    Jag dricker mitt te. (5)

    Sveriges vinter är kall. (7)

    Älska varandra. (5)

    SvaraRadera
  11. Ilona C3C
    Björnarna färdas
    I stora mörka skogar.
    De vill leva frit.
    Trägårdar blommar
    När solen vill lysa där
    Du vill va där.

    SvaraRadera
  12. Var är vår fina stuga
    Vi vill känna mig trygga.
    Var finns vårt vilse öde.

    Annae

    SvaraRadera
  13. jag är smira . hej leffe jag tycker om dig att du är min lärare du är snäll för oss när jag var din lexikon.jag är så glad och lycklig.när jag prata med dig jag tror att lät svenska.

    SvaraRadera
  14. Hej Leffe! Jag är Ahmed.Jag vill säga att jag är jätte tevlig för att du hjälper mig med att prata svenska och rätta garamatik. Jag är jätte lycklig.

    Haikudikt:
    Livet är rolig:
    Vädret är inte dåligt:
    jag är inte bra.

    SvaraRadera
  15. hej!
    här kommer jag pressenterar sig.
    det osman som går d3a i sfi.

    Haikudikt:
    Hon älskar Osman
    varje dag visslar osman.
    vädret är blåsigt.

    SvaraRadera
  16. Hej min kära Lärare

    Mohamed tittar
    Han spelar fotboll idag
    Hon går till kyrkan.

    SvaraRadera
  17. Hej min kära Lärare!

    Mohamed tittar
    Han spelar fotboll idag
    Han går till moské.

    SvaraRadera
  18. Mohamed Abdulle Hassanmåndag, november 01, 2010

    Hej min kära Lärare!

    Mohamed tittar
    Han spelar fotboll idag
    Han går till moské.

    SvaraRadera
  19. hej jag heter samira. jag tycker om att handla mat eller köpa kläder eller smycka.
    Haikudiktag:
    Att resa är bra.
    jag tror att livet är svårt.
    jag vill leva bra.

    SvaraRadera
  20. Hej Magister Leffe!

    Jag är Zahid.Jag vill säga att du hjälper mig med att prata svenska.
    jag är så glad och lycklig.När jag pratar med dig tror jag att svenska är lätt.

    Haikudikt:
    Mitt land är fint.
    Pakistan är varmt.
    Hon lyssnar på mig.

    Han går på bio.
    Alla lärare gå hem.
    jag tror jag kan gör

    SvaraRadera
  21. Hej Leffe!
    Jag heter .
    Jag tycker om katt.
    Jag tycker om att ätta mat.
    Jag känner glad i dag.

    SvaraRadera
  22. Hej:Leffe
    Mitt namn är farhiya och går klass D3a.
    Haikudikt:
    Jag vill gå hem.
    Jag vill leva med glädje.
    tycker du om mig .

    SvaraRadera
  23. Haikudikt
    Exempel 1:

    (5) Roligt med svenska.
    (7) Svårt att pratar ordentlig.
    (5) Det är inte lätt

    Tankedikt

    Nu är vi hemma.
    Jag ska snacka med Anders.
    Är hon London tjej.

    Tankedikt

    (5) Jag åker Falun.
    (7) Jag måste tvättar kläder.
    (5) Hon känner sig lugnt.
    (7) När jag ber till gud vill jag.
    (7) Efter bönen känner jag.




    Mohamed Osman från D3A.

    SvaraRadera
  24. 1. Hon kommer försent.
    2. Du älskar läsa böcken.
    3. livet är vackert.

    SvaraRadera
  25. Jag säljer en bil.
    Jag vill lära mig svenska.
    jag vill ha päron

    SvaraRadera
  26. nu vill jag träffar .
    jag vill prata med dig.
    jag älskar min fru

    SvaraRadera
  27. jag har tre fleckor.
    jag måste gå till skolan.
    idag mecke kalt

    SvaraRadera
  28. nu vill jag träffar .
    jag vill prata med dig.
    jag älskar min fru

    SvaraRadera
  29. jag köpte godis.
    mina tre barn har höstlov.
    Det finns många människor.


    Safir med leffe är mycket bra och roligt.

    SvaraRadera
  30. Abdi d3b
    nu vill jag träffar .
    jag vill prata med dig.
    jag älskar min fru

    SvaraRadera
  31. Henne älskar jag
    Min dotter är jätte snäll.
    Men jag har ingen.

    SvaraRadera
  32. Anonym sa...
    Dig vill jag träffa.
    jag vill prata med dig nu.
    jag älskar min fru

    SvaraRadera
  33. jag saknar min fru.
    jag tycker mycket om dig
    hon heter degan

    SvaraRadera
  34. jag älskar Ubah

    jag tycker om att sova

    jag vill sova nu

    SvaraRadera
  35. jag vill sova nu.
    nu är jag väldigt trött här.
    jag tycker om dig.

    SvaraRadera
  36. Hej Leffe!
    Jag och min man gick till hem.
    Jag tycker om mat.
    Imorgon är jag hemma.
    Var är du idag?
    Igår lagade jag mat.
    Du måste skratta.

    SvaraRadera
  37. Hej Leffe!
    Hon tittar på dig.
    Hassan pratar med henne.
    Han vill åka hem.

    SvaraRadera
  38. Hej Leffe!
    Hon tittar på dig.
    Hassan pratar med henne.
    Han vill åka hem

    SvaraRadera
  39. Hej Leffe!
    Jag är Fatemeh.Jag är nöjd med livet här därför att jag har trevliga lärare.
    Haikudikt:
    Jag vill prata med dig.
    Måste jag sova.
    Nästa år vill jag resa.
    Jag vill resa till Iran.
    Igår köpte jag en blus.

    SvaraRadera
  40. Det är en fin dag.(5) Det är lite kallt,men solen skiner.(7)
    Hoppas,du har det bra!(5)

    SvaraRadera
  41. Till min mamma som såg mina första steg, du lider martyren att se mig en man, jag har gjort sa tack, jag vet att jag kan ge er allt guld och silver i världen, men jag kan säga er att du är den viktigaste personen i mina ögon, du är min drottning.
    hamid.

    SvaraRadera
  42. Fantastic goods from you, man. I have remember your
    stuff previous to and you're simply too great. I actually like what you've received
    right here, really like what you're stating and the way wherein you assert it. You make it enjoyable and you continue to care for to keep it wise. I can't
    wait to read far more from you. This is really a tremendous website.


    my web blog ... germany

    SvaraRadera
  43. Hi! This post could not be written any better! Reading through this
    post reminds me of my old room mate! He always kept talking about this.
    I will forward this page to him. Fairly certain he will have a
    good read. Thank you for sharing!

    Here is my blog post ... vakantiehuis huren

    SvaraRadera

Här kan du lämna ett meddelande till din lärare. Obs! publicera med valet "övrigt" och ditt namn.