torsdag 27 januari 2011

Utvärdering av sfi-undervisningen




I tisdags den 25/1 fick ni i Delta (eleverna på studieväg 3) en lite annorlunda samtalsövning. Ni fick sitta i grupp eller helklass och diskutera vad ni tycker om undervisningens olika ämnen med mera. Diskussionspunkterna var: ordkunskap, skrivning, grammatik, läsförståelse, hörförståelse, muntligt och övrigt.

Nu vill vi, lärarna på sfi-delta, att du ska tala om vad du tycker en gång till. Gör så här:
1. Läs hela utvärderingen här nedan ”Så här tyckte ni!”.
2. Fundera en stund om du tycker att det som står där stämmer.
3. Skriv ett meddelande och berätta kort vad som är bra/dåligt och vad som kan bli bättre och hur man kan göra det så bra som du skulle vilja.
4. Du kan också lämna din synpunkt på stapeldiagrammet.

5. Läs om elevernas individuella förslag den 31/1

Så här tyckte ni!
Här sammanställer jag kortfattat vad ni tyckte om undervisningen:
Det är bra med fyra klassrum som eleverna kan gå till, där lärarna undervisar i olika ämnen. Systemet med att eleverna får gå runt mellan fyra lärare och klassrum uppfattas enbart positivt. Många tycker också att alla ämnena behövs tillsammans för att man ska kunna lära sig bra.
¤ Många tycker att hörförståelse är det viktigaste ämnet, men att det också är mycket svårt. ¤ Många tycker att grammatik och ordkunskap är de viktigaste ämnena. ”De andra ämnena kommer efter”, tycker de.
¤ Flera tycker att grammatiken är för svår med alla regler som inte går att komma ihåg.
¤ Några elever hade kreativa förslag hur ordkunskapen kan bli bättre:
Orden kan få större urval och omfatta mycket mer än mycket av samma sak (färre bunkar, skålar, byttor och kärl…). Det behövs ett prov varje vecka med många ord: 20 substantiv, 15 verb och 10 ord med synonym- och motsatsord.
¤ Muntligt är viktigt om man bor i Sverige. De som pratar svenska hemma eller har annan kontakt med svensktalande tycker att det är lätt med muntligt och några elever tror att muntligt kommer sedan (automatiskt), när man har lärt sig de andra ämnena på sfi.
¤ Diktamen är bra för att höra och skriva.
¤ Läsförståelsen är bra men det finns ett litet problem med att frågorna kommer utan att svaren finns att hitta i texten. Eleverna behöver lexikon och måste träna mycket för att klara läsförståelse-proven.

Lycka till
Magister Leffe

40 kommentarer:

  1. hej!

    här ska skriva ett litet förslag hoppas det är okej.

    Alla ämnen är jättebra de är viktigaste ämnen är muntilit,hörförståelse,grammatik, ordkunskap,skrivning och diktamen

    därefter jag tillbaka från mina synpukt sett.

    1.verje vacka behöver jag veckaprov eller omprov på ordkunskap

    2.jag tycker att jag behöver extra hjälp som t,ex skrivning,läsförtåelse,grammatik och muntligt verje vecka två gånge som på nivå C .
    om vi få extra hjälp man kan bli bättre alla eleverna

    3.jag anser att muntligt är vigtiga ämnen om man bor i sverige jag måste lära mig svenska annars ska jag bli som person blind !

    4 svenska tävligsfrågor på alla grup på nivå D, t.ex en gånge månad .

    5. jag tycker att jag få kort lektion matematik en gånge vecka .
    om du fråga några elever vad heter svenska de här symbol +,÷,×,x,_,,()och (y^2 ) de vet inte t,ex jag ven inte vad heter de på svenska men jag vet många elever som de tycker om pankaka !

    SvaraRadera
  2. jAG BEHÖVER PÅ ORDKUNSKA SOM ANVÄNDER MED SRIVNING OCH MUNTLIGT OCH GRAMMATIG

    SvaraRadera
  3. Hej,
    jag tycker att alla behöver extra hjälp i muntligt.
    det är bra att vi har grammatik prov varje vacka men jag tycker att vi måste ha ordsunskap prov också.
    tack.

    SvaraRadera
  4. Hej kära Leffe

    Jag tycker att tala är mycket viktigt
    alla på den person när de kommer till SFI de vill lära sig svenska så fort som möjligt
    Det är mycket viktigt att hitta ett jobb om vi kan prata svenska

    Jag hoppas vi kan avsluta SFIand starta SAS och läsa en kurs i övre nivån
    och speacialy hitta ett jobb

    skulle vi kunna säga tack för att hjälpa oss

    Tack

    SvaraRadera
  5. Jag tycker att pratar det viktigt för mig.
    jag tror varje vacka behöver jag ordkunskap prov.

    SvaraRadera
  6. Hej Leffe :)
    Jag tycker att alla behöver flera muntligt.
    Vi också behöver mer grammatik och
    läsförståelse

    MVH

    SvaraRadera
  7. Hej

    Jag tycker att vi behöver till alla ämnen och de alla jättebrå men jag trorr att jag behöver hjälp med grammatik litte mer.Jag tycker att det bra att göra en prov på vecka för att man vet hur mycket vi förstår på den veckaoch jag tycker alla ämnen tiden jag tycker det.

    mvh
    kanewar
    klass D3c

    SvaraRadera
  8. jag tror bra varje vecka behöver jag veckaprov elle omprov på ordkunskap jag tycker om matematik en gånge veckar

    SvaraRadera
  9. Hej!
    här ska skriva ett förslag hoppas det är br.
    jag tycker om att alla ämnen är jättebra och viktigaste ämnen läsförståese är viktigaste för mig och grammatik och muntilgt. jag tycker inte om att varje vecka är prov på ordkunskap för att alla everna har prov på grammatik och läsförtålse och hörförstålse varje vecka .

    SvaraRadera
  10. Hej!

    Alla ämnen är jättebra det viktigaste ämnen är muntilit,hörförståelse,grammatik skrivning och diktamen.
    jag tycker att jag behöver extra hjälp med de ämnen

    tack

    SvaraRadera
  11. Hej
    här ska ett litet förslag hoppas det är okej.Jag tyker om att alla ämnen är jättebra och viktigaste ämnen läsförtåelse är viktigaste för mig och grammatik och diktamen

    SvaraRadera
  12. Hej!
    För mig personligen tror jag har olika lärare är en bra idé och även om grammatiken är viktig, jag tar den muntlig klassen större allvar eftersom det är min svagaste länken, men jag har upptäckt att jag är bättre dag för dag.

    SvaraRadera
  13. Jag tycker alla ämnen är bra.De är viktigaste ämnen

    SvaraRadera
  14. Hej! jag tycker att grammatik,ordkunskåp och muntligt är de viktigaste ämnena. och de andra är kommer efter,tycker jag.

    MVH.

    SvaraRadera
  15. hej,
    Jag tycker att,det är bra med fyra klassrum som vi kan gå till ,var lärarna undervisar i olika ämne.
    Jag tycker att hörförståelse är det viktigaste ämnet ,men att det också är mycket svårt ,och måste träna mer.
    Jag tycker att grammatik och ordkunskap är mycket bra,men det behövs ett prov varje vecka för ordkunskap.
    Jag tycker att muntlig är viktigt om jag bor i Sverige ,jag måste prata svenska hemma eller har annan kontakt med svensktalande. Läsförståelsen är bra men litet svårt.

    SvaraRadera
  16. Hej,
    Jag tycker om alla ämnen och alla ämnen är viktigaste ämnen, men jag behöver en mer studie i muntlit och läsförtåelse, eftersom det hjälper oss att prata med andra människor utanför skolan.

    SvaraRadera
  17. Jag gillar system för lärande med fyra olika laräre eftersom man lär sig olika saker som larära har olika erfarenheter .förändring av classen kommer att göra dig frisk

    SvaraRadera
  18. Hej!

    Jag tycker att viktigaste ämnen är
    muntligt och hörförståelse när vi pratar någonting med svenska.
    Öm vi kan har mer tid med diskotera
    någon ,tex, efter läser boken eller
    läser tinnigen eller lyssnar radio.

    SvaraRadera
  19. hej mina kära lärare.
    jag tänker att det är viktigt alla lektionen vi tar men särskild tycker jag om som läsförstålse,muntlig och skrivning.
    mvh
    d3a

    SvaraRadera
  20. Hej sir, Leffe,
    Jag tror alla ämnen är väldigt bra och de är viktigaste, som är munligt, grammatiken, ordkunskap, skrivning, hörförståelse och diktamen ..Men jag behöver vi ska ha veckaprov på ordkunskap. Tack så mycket.. Gud välsigne dig alltid..

    SvaraRadera
  21. hej1 Här ska skriva ett litet förslag hoppas det är okej Alla ämnen ÄR jättebra de är viktigaste är muntilit hörförståelse,gramatig,ordkunskap,skrivning,och diktamen. jag tycker att jag behöver extra hjälp som skrivning ,läsförtåelse,och garamatik

    SvaraRadera
  22. KÄRA LEFFE

    Jag tycker att vi behöver extra mer. Muntligt,grammatik,ordkunskap,skrivning och läsförståelsen är bra men litet svårt .Men muntlig är jätte viktigaste ,vi bor i sverige ,man måste prata svenska hemma eller har annan kantact med svensktaland.

    SvaraRadera
  23. jag tycker att muntlig är viktiga ämnen om man bor i sverige,så behöver jag prata svenska samma mitt språk

    SvaraRadera
  24. Jag tror det allt är bra.
    alla lararen är också bra.

    SvaraRadera
  25. jag tycker att alla vigtiga och bra

    SvaraRadera
  26. jag vill gärna klara SFI för att studerade mycket jag på den här perioden... jag kan skriva , ja kan läsa,, jag kan pratar vrf jag klarar inte SFI. jag har en kompis han kan inte skriva han kan inte prata HAN KLARADE SFI.... DET ÄR MIN HELTRÄTT

    SvaraRadera
  27. Hej

    Jag tycter att alla ämnen är viktiga att man kan träna mer. Det är vikigaste är grammatik för att man kan tala rätt grammatik och skrivning också.

    SvaraRadera
  28. Hej!Leffe Jag tycker att alla behöver flera muntligt.
    Vi också behöver mer grammatik och
    läsförståelse

    SvaraRadera
  29. HEJ!

    Jag behöver mycket hjälp för hörförstår
    jag tycker att jag träna mycket i hemma.
    Det är mycket viktigt att jag första muntlig,grammatik,ordkunskap och skrivning

    SvaraRadera
  30. Hej! Här ska skriva mitt eget förslag hoppas det är okej. Alla ämnen är jättebra de är viktigast ämnen är muntligt, grammatik, hörförståelse och skrivning. Varja vecka behöver jag prov. Jag tycker att jag behöver extra hjälp som t,ex skrivning läsförtåelse och muntligt varja vecka tre gånger som man kan bli bättre alla eleverna. Jag anser att muntligt är viktiga ämnen om man bor i Sverige jag måste lära mig svenska annars ska bli bättre person som blind.

    SvaraRadera
  31. Anonym sa.....

    hej!Leffe

    Alla ämnen är jättebra och viktiga.

    SvaraRadera
  32. Hej! jag tror allting är bra för lära nytt ord på SFI. Men det är mycket bra om vi har tid för prov och tränar mer.

    Grammatik är svårt när Sara inte här..hehehe och jag behöver mer extra lärare när lärare har sämester.

    Hur som helst! SFI lärare i Högskolan är fantastiisk bra. För att ni ta hand om studenter så mycket. Tack så jätte mycket för allting att ni göra för oss.

    SvaraRadera
  33. Alla läxor är viktig men vi behöver
    extra hjälp på gramatik och hörförstår .
    Vi vill prata mer och studera mer ordkunskap .

    SvaraRadera
  34. jAG BEHÖVER PÅ ORDKUNSKA SOM ANVÄNDER MED SRIVNING OCH GRAMMATIG

    SvaraRadera
  35. Jag tycker att vi borde ha mer undervisning i skolan och mindre för att studera hemma.
    För många människor som mig som har andra åtaganden är det svårt att följa allt.
    Men jag skulle vilja att ni skriver och läser mer "på svenska

    SvaraRadera
  36. hörforståelse är viktigaste tycker jag. om man behover ha kontact i jobbet eller i affresn då man behöver förstår riktikt vad man säger.Ordkunskap hjälper att ha många ord.
    Muntligt är viktigt också. Jag bor med en svensk familij så det blir lättare med muntligt.
    Grammatik är jettesvårt tycker jag för att man behöver komihåg all regerlna.Om man har mer muntligt och skrivning övening, då blir grammatik lättare, tror jag

    SvaraRadera
  37. hej!
    här skriver jag ett litet impuls hoppas jag det blir bra:)
    Alla ämnen är jättebra,med mig den viktigaste och svåraste är grammatik därför det finns många reglar som man kan inte uttala det är problemmet,jag giller muntilit,skrivning,hörförståelse,
    diktamen,men ordkunskap också är lätt men man behöver också fundera lite:D

    SvaraRadera
  38. Jag tycter att alla ämnen är viktiga att man kan träna mer.Jag behöver extra hjälp i ordkunskap,muntligt oc grammatik. Men tycker jag att pratar det viktigt för mig.
    Tack.

    SvaraRadera
  39. Hej!
    Jag tycker det ät perfekt men jag har en fråga om ordkunskap,varför vi inte gör prov om varje veckan?
    Det är bättre tycker jag.

    Tack.

    SvaraRadera
  40. Hej!
    Jag tror att resultaten visar vad jag tycker är rätt och jag hoppas att alla lärare kommer att hjälper oss att bli bättre i varje klass.

    SvaraRadera

Här kan du lämna ett meddelande till din lärare. Obs! publicera med valet "övrigt" och ditt namn.